Naujienos

Nelegalus trečiųjų šalių piliečių įdarbinimas: 2017–2022 m. situacijos analizė

2025 02 19


Nauja Europos migracijos tinklo (EMN) studija išryškina trečiųjų šalių piliečių neteisėto įdarbinimo problemą EMN šalyse narėse 2017–2022 m. Tyrime aprašomi įvairūs būdai, kuriais trečiųjų šalių piliečiai įsidarbina neteisėtai, bei iššūkiai, su kuriais susiduria tiek darbuotojai, tiek institucijos. Tyrime taip pateikiama naujausia teisinių ir politinių nuostatų analizė bei praktika, skirta užkirsti kelią neteisėtam įdarbinimui, jį identifikuoti ir su juo kovoti.

Nelegalus trečiųjų šalių piliečių įdarbinimas išlieka viena svarbiausių politinių problemų. Nuo 2017 m. daugelis EMN šalių narių įgyvendino svarbias teisėkūros reformas, daugiausia nukreiptas į sankcijas darbdaviams. Pavyzdžiui, 2021 m. Kipras sugriežtino bausmes darbdaviams, pažeidusiems darbo taisykles – dabar didžiausia bausmė yra iki penkerių metų laisvės atėmimo ir (arba) iki 20 000 EUR bauda. Estija 2018 m. 10 kartų padidino baudas juridiniams asmenims, kurie vykdo neteisėtą įdarbinimo praktiką.

Tačiau nuo 2017 m. prevencinės priemonės iš esmės nesikeitė, daugiausia dėmesio buvo skiriama informuotumo didinimui (BE, CY, CZ, EE, EL, FI, FR, HU, IE, IT, LT, LU, LV, NL, SK), privalomiems pranešimams institucijoms įdarbinant trečiųjų šalių piliečiis (AT, BG, LT, LU, LV, NL, SK), nepatikimų darbuotojų (BG) ar juoduosiuose sąrašuose esančių darbdavių (FR, SK) registravimui. Pagrindiniai prevencinių priemonių iššūkiai – sunkumai, susiję su stebėsena ir patikrinimais (AT, BE, CZ, FI, FR, EL, IE, LT, LV, PL, FI), kalbos barjerai informuojant apie teises ir pareigas (BE, CY, FI, FR, HR, HU, LU, LV) ir administracinės kliūtys (LV), įskaitant duomenų apsaugos klausimus (BE, LU, SE).

2017–2022 m. visos EMN šalys narės aktyviai vykdė patikrinimus vietoje, siekdamos kovoti su neteisėtu trečiųjų šalių piliečių įdarbinimu. Dauguma šalių šias pastangas integravo į platesnio masto darbo inspekcijas. Šešiose EMN šalyse narėse pranešta apie padidėjusį metinį bendrųjų darbo patikrinimų skaičių (BE, BG, CY, EL, LU, SE): pavyzdžiui, Graikijoje nuo 2017 m. padaugėjo metinių patikrinimų visuose sektoriuose, o 2022 m., palyginti su 2021 m., jų skaičius padidėjo 13 proc. Kitos šalys praneša, kad joms pavyko nustatyti daugiau pažeidimų ir įdarbinti daugiau inspektorių. Liuksemburge padidinus darbo inspektorių skaičių vietoje – nuo 22 2018 m. iki 86 2021 m. – ženkliai pagerėjo nelegalaus trečiųjų šalių piliečių įdarbinimo atvejų nustatymas: 2022 m., palyginti su 2021 m., nustatyta dvigubai daugiau atvejų. Keturiose šalyse (EE, FI, LV, PL) buvo vykdomi specialūs tikslingi patikrinimai, orientuoti į trečiųjų šalių piliečių nelegalaus įdarbinimo atvejus.

Dažniausiai nelegaliai dirbančius trečiųjų šalių piliečius įdarbina mažos ir vidutinės įmonės, ypač tokiuose sektoriuose kaip statyba, apgyvendinimas, maitinimo paslaugos, gamyba, žemės ūkis, miškininkystė ir žvejyba. Nelegalaus įdarbinimo praktikai vis labiau pažeidžiami šie sektoriai: grožio ir sveikatos priežiūros, pristatymo paslaugų, apsaugos paslaugų, renginių organizavimo ir pastatų griovimo darbų.

EMN šalys narės sustiprino bendradarbiavimą tarp nacionalinių institucijų ir kitų šalių. Nuo 2017 m. pradėtos taikyti naujos nacionalinių agentūrų, dalyvaujančių prevencijos ir vykdymo užtikrinimo veikloje, bendradarbiavimo schemos (BE, BG, EE, FR, IE, IT, LT, LV, NL, SE). Darbo inspekcijos dažnai bendradarbiauja su imigracijos ir prieglobsčio tarnybomis (BE, BG, CY, IE, IT, NL, PL, SE, SK), finansų ir mokesčių institucijomis (EE, EL, FI, FR, HU, IE, LU, LV, SE, SI), teisėsaugos ir pasienio kontrolės institucijomis (BG, EE, FI, HR, IE, IT, LU, LV, PL, SE), socialinės apsaugos ir draudimo agentūromis (BE, EL, IE, PL) bei darbuotojų apsaugos ir sveikatos priežiūros institucijomis (CZ, FI, HU). Taip pat aktyviau bendradarbiauta tarpvalstybiniu lygmeniu (AT, BE, BG, CY, CZ, EE, EL, FI, FR, HR, HU, IE, IT, LT, LU, LV, NL, PL, SE, SI, SK) pasitelkiant naujas iniciatyvas, pavyzdžiui, Europos darbo institucijos (ELA) Europos platformą, skirtą nedeklaruoto darbo problemai spręsti.

Nelegaliai dirbantiems užsieniečiams taikomos sankcijos priklauso nuo jų gyvenamosios vietos statuso ir nuo to, ar šiuo metu jie turi leidimą dirbti, ar anksčiau jį turėjo. Bausmės gali būti įvairios – nuo panaikintų leidimų gyventi arba atsisakymo juos išduoti iki sprendimų grąžinti ir baudų. Pavyzdžiui, Airijoje imigracijos leidimas gali būti panaikintas, o leidimas dirbti – atšauktas, todėl asmeniui taikoma tokia pati išsiuntimo iš šalies procedūra, kaip ir asmenims, kurie valstybėje laikomi neteisėtai. Tačiau daugumoje EMN valstybių narių (AT, BE, BG, CY, FI, FR, HU, HR, IE, IT, LU, LV, NL, SE, SK) taikomos specialios procedūros išnaudojimo ar prekybos žmonėmis aukoms, pavyzdžiui, išduodami laikini leidimai gyventi arba aktyvuojamas tarptautinės apsaugos prašymas.

Nuorodos:
ES studija (EN)
ES studijos santrauka (EN)
Tematinis pranešimas (EN)