Naujienos
Kaip kuriamos migracijos strategijos?
Europos migracijos tinklas (EMN) ir Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO) ką tik paskelbė bendrą tyrimą „Migracijos strategijų kūrimas“, kuriame analizuojamas migracijos strategijų kūrimas ir įgyvendinimas EMN valstybių narių, stebėtojų statusą turinčių šalių bei ES nepriklausančių EBPO šalių vyriausybėse. Tematiniame pranešime išskiriami bendri iššūkiai ir gerosios praktikos pavyzdžiai.
Strategijos suskirstytos į šešias kategorijas: prieglobstį, reguliarią migraciją, integraciją, nereguliarią migraciją, išorės veiksnius ir nenumatytų atvejų planavimą. Visa apimančios strategijos apima bent tris kategorijas, o sektorinės strategijos – ne daugiau kaip dvi.
EMN šalyse narėse ir stebėtojų statusą turinčiose šalyse taikomi skirtingi požiūriai į migracijos strategijas. Bent vieną migracijos strategiją taiko 22 EMN šalys narės ir trys stebėtojų statusą turinčios šalys (AT, BE, BG, CY, CZ, DE, EE, EL, ES, FI, FR, HR, IE, IT, LT, LU, LV, NL, PL, PT, SI, SK, GE, UA, RS). Kai kurios iš šių 22 EMN šalių narių turi tiek visa apimančias, tiek konkrečiam sektoriui skirtas strategijas (AT, BG, CZ, EE, FR, IT, LT, PL, PT, SI, SK), o kitos – tik konkrečiam sektoriui skirtas strategijas (BE, CY, DE, EL, ES, FI, HR, IE, LU, LV). Nyderlandai nurodė, kad visos nacionalinės sektorinės strategijos yra įtrauktos į jų visa apimančią prieglobsčio ir migracijos strategiją. Tuo tarpu trys EMN stebėtojų statusą turinčios šalys turi visa apimančias strategijas (GE, UA, RS), o trys EMN šalys narės neturi jokios strategijos (HU, MT, SE).
Daugelyje EMN šalių narių pagrindinis dėmesys skiriamas neteisėtos migracijos klausimams. Kiti svarbūs prioritetai yra integracija, reguliarioji migracija, prieglobstis, nenumatytų atvejų planavimas ir išoriniai migracijos aspektai. EMN stebėtojų statusą turinčios šalys migracijos strategijose daugiausia dėmesio skiria reguliariai migracijai, integracijai ir prieglobsčiui.
EMN šalyse narėse visa apimančias strategijas rengia įvairios viešosios institucijos, tačiau dažniausiai už tai atsakinga Vidaus reikalų ministerija (CZ, EE, FR, IT, LT, PL, SI, SK). Nustatant bendruosius strategijos tikslus dalyvauja ir kitos suinteresuotosios šalys, įskaitant vietos valdžią ir privatųjį sektorių (AT, BG, CZ, EE, LT, PL, PT, SI, SK).
Migracijos strategijos dažnai yra susijusios su nacionalinėmis ir tarptautinėmis politikos kryptimis (AT, BG, CY, CZ, EE, EL, FI, FR, IE, IT, LT, LU, NL, LV, PL, PT, SI, SK, GE, UA, RS). Pavyzdžiui, Estija savo visa apimančią migracijos strategiją integravo į gerovės plėtros planą ir darnios Estijos strategiją. Graikija savo integracijos strategiją susiejo su ES integracijos ir įtraukties veiksmų planu.
Migracijos strategijų įgyvendinimo būdai priklauso nuo jų tipo ir apimties. Aštuonios EMN šalys narės ir dvi stebėtojų statusą turinčios šalys taiko metinius veiksmų arba įgyvendinimo planus (BE, BG, FI, FR, HR, PL, LT, SK). Kiti metodai apima kvietimus teikti projektus, teisėkūros procedūras, bendradarbiavimą su pilietine visuomene ir tarptautinėmis organizacijomis.
Migracijos strategijų sklaida visuomenei ir suinteresuotosioms grupėms vyksta įvairiais būdais. Kai kurios šalys naudoja oficialias komunikacijos strategijas (BG, CY, CZ, IE, LU, LV), kitos bendravimui su suinteresuotosiomis šalimis organizuoja renginius (EE, FR, IT, LT, PL, PT, SK). Strategijų skelbimas internete – metodas, kurį taiko 15 EMN valstybių narių ir Gruzija (AT, BG, CZ, DE, EL, FI, FR, HR, IE, IT, LT, LU, PL, PT, SK).
Strategijų įgyvendinimo stebėseną vykdo daugelis EMN šalių narių, paprastai – ją parengusi institucija (BE, BG, CY, CZ, EE, EL, FI, FR, HR, IE, IT, LT, LU, LV, NL, PL, PT, SK). Kelios šalys yra įdiegusios strategijų atnaujinimo mechanizmus (AT, CY, EE, EL, FI, FR, LT, LU, LV, PL, PT, SI, SK), pavyzdžiui, susiedamos atnaujinimus su stebėsenos ir vertinimo procesais (CY, EE, FR, LT, LU).
Ribotas tikslinių grupių įsitraukimas yra vienas iš iššūkių, su kuriuo susiduria EMN valstybės narės rengdamos savo strategijas (FR, IE, IT, LT, PT, SI, SK), o besikeičiantis migracijos kontekstas gali būti kliūtis jų įgyvendinimui (CY, CZ, EE, FR, IE, IT, LV, PT, SK).
Nustatytos migracijos strategijų rengimo (BG, CY, CZ, EE, FR, IE, IT, LT, LV, PT, SI) ir įgyvendinimo (CY, CZ, EL, FR, IE, IT, LT, LV, PT) gerosios praktikos pavyzdžiai, įskaitant tarpinstitucinį koordinavimą, įtraukius konsultavimosi procesus ir naujų struktūrų kūrimą siekiant geriau integruoti ir apsaugoti migrantus bei diasporos grupes.
ES nepriklausančiose EBPO šalyse, pavyzdžiui, Australijoje, Kanadoje ir Naujojoje Zelandijoje, nacionalinėmis migracijos strategijomis nustatomi migracijos tikslai, o kitose šalyse daugiausia dėmesio skiriama bendroms politikos kryptims be konkrečių tikslų. Japonija ir Pietų Korėja savo penkerių metų planuose akcentuoja teisėkūros reformas ir migracijos valdymą. Kanados 2023 m. migracijos strategijos peržiūra, kurios metu vyko išsamios konsultacijos, yra puikus nacionalinių strategijų atnaujinimo pavyzdys.
Nuoroda:
Tematinis pranešimas (EN)